Tillgänglighetsdirektivet 2025.

Vi står inför den allra första lagstiftningen gällande digital tillgänglighet. Från 2025 börjar Tillgänglighetsdirektivet att gälla i hela EU och omfattar alla digitala kommersiella (B2C) produkter och tjänster. Då det är ett lagkrav kommer därmed de som inte följer lagen att bötfällas och i värsta fall inte på verka inom EU.

Låt oss granska din hemsida eller digitala tjänst/produkt

Vi granskar din hemsida eller digitala tjänst/produkt och ger dig konkreta råd i vad du ska göra för att få din hemsida tillgänglighetsanpassad och därmed uppfylla lagkraven.

Erbjudande just nu

  • Går igenom fem sidor från din hemsida eller digitala tjänst/produkt. Rådgivning för konkrerta åtgärder sammanställs i en PDF.

  • Du får en PDF med våra bästa tips för att arbeta mer tillgängligt

  • Endast 2 490 kr (ordinarie pris 3 990kr)

Observera att erbjudandet inte gäller granskning av kod.

Så, vad för typ av tjänster innefattar lagkravet?

Lagkravet gäller exempelvis hemsidor, bokningstjänster, appar, e-handel och banktjänster. Lagkravet gäller alla som arbetar B2C, oavsett storlek på företag. Det finns dock en vinning för alla företag att tillgänglighetsanpassa sin hemsida då man inte bara utökar sin målgrupp utan även får bättre ranking i sökmotorerna.

Vad innebär det att en digital tjänst eller produkt är “tillgänglig”?

Det uppskattas att ca 20% av Sveriges befolkning ha någon form av funktionsnedsättning, det kan innebära allt ifrån ett synfel till nedsatt rörelseförmåga. Det är svårt att få en överblick över hur många som har någon form av funktionsnedsättning och siffran är förmodligen högre än så. Ofta när man pratar tillgänglighet brukar man kategorisera det efter om det är permanent, temporär eller situationsbaserad.